newhope

منتدى أمل جديد يعيد الأمل ويبثه إلى كل من فقده.أمل جديد في الغد.أمل جديد لكل من عنده هدف في الحياة يسعى وراء تحقيقه.الحياة أفضل مع كل أمل جديد


    كلام سياسى جدا

    شاطر
    avatar
    jana

    عدد المساهمات : 115
    نقاط : 14609
    السٌّمعَة : 10
    تاريخ التسجيل : 17/08/2009
    العمر : 27

    بطاقة الشخصية
    نبذة :

    كلام سياسى جدا

    مُساهمة من طرف jana في الخميس سبتمبر 17, 2009 11:27 pm

    بسم الله الرحمن الرحيم



    أسئلة سياسية مختلفه لشرح المثل الشعبى المصرى:

    س1: بما تصف العلاقات المصرية الاسرائيلية؟
    ج1: يا بخت من بات مظلوم و مبتش ظالم



    س2: بما تفسر الموقف العربى أمام الأوضاع فى غزة؟
    ج2: إذا كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب


    س3: بما تصف العلاقات المصرية الأمريكية؟
    ج3: اللى أكله ما هو من فأسه ... رأيه ما هو من رأسه


    س4: بما تصف سياسة مصر الخارجية؟
    ج4: دسنا الأرض اللى ما تنداس و بوسنا اليد اللى ما تتباس لا نابنا لا ذهب و لا نحاس


    س5: ما هى سياسة مصر الداخليه؟
    ج5: أضرب المربوط يخاف السايب


    س6: ما هو نظام الحكم فى مصر؟
    ج6: سمك لبن تمر هندى



    س7: ما هو موقف الأخوان المسلمين من الحكم؟
    ج7: عينى فيه و أقول أخيه


    س8: بما تفسر الأداء الحكومى المصرى؟
    ج8: إن كان هذا يكيدك أنا أزيدك


    س9: بما تصف التصريحات الحكوميه؟
    ج9: أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك أستعجب


    س10: بما تصف زيادة معدل النمو فى مصر؟
    ج10: إن كان الكذب حجة فالصدق أنجى


    س11: بما تفسر التغيير الوزارى؟
    ج11: ايه يعمل الترقيع فى الثوب البالى


    س12: بما تصف الأخبار فى الصحافة الحكومية؟
    ج12: قالوا الجمل طلع النخلة أدى الجمل و أدى النخله


    س13: بما تفسر ميزانية برنامج البيت بيتك؟
    ج13: اللى يعوزه البيت يحرم على الجامع


    س14: بما تفسر تضخم ثروة أحمد عز؟
    ج14: سبحان العاطى الوهاب من بعد الشبشب و القبقاب

    س15: ما هو الفرق بين حزب الوفد و حزب الجبهة الديمقراطية؟
    ج15: لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم طايلنى و طايلك

    و فى النهاية أعزائى بعد ما شفنا قدرة المثل الشعبى المصرى على تلخيص الكثير من القضايا أحب أنهى حديثى بمثل شعبى أيضا لكنه فى تقديرى كان سبب من أسباب تعاسة الشعب المصرى ألا و هو:

    ' اللى تعرفه أحسن من اللى ماتعرفوش'

    و طبعا هذا المثل إجابه لسؤال معروف أتركه لذكاء حضراتكوا اعمالا بالمثل الشعبى الذى يقول

    'من خاف سلم


    وعلي رأي المثل الي يتلسع من الشربة لسانه يوجعه
    avatar
    Mohamed Mansour

    عدد المساهمات : 455
    نقاط : 16427
    السٌّمعَة : 4
    تاريخ التسجيل : 26/10/2008
    العمر : 27

    بطاقة الشخصية
    نبذة :

    رد: كلام سياسى جدا

    مُساهمة من طرف Mohamed Mansour في الخميس سبتمبر 17, 2009 11:54 pm

    تسلم ايدك على الموضوع ده بصراحة لخص حاجات كتير


    _________________
    لا تثق في شمس الشتاء..
    بل ثق في أخ لم تلده أمك ولكن ولدته الدنيا..
    ولو يوم ضاق صدرك وملأ الهم قلبك..
    تأكد أن اجمل ما في الزهرة الرحيق..
    واجمل ما في الدنيا الصديق..

      الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء يونيو 27, 2017 10:02 pm