newhope

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

newhope

newhope

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى أمل جديد يعيد الأمل ويبثه إلى كل من فقده.أمل جديد في الغد.أمل جديد لكل من عنده هدف في الحياة يسعى وراء تحقيقه.الحياة أفضل مع كل أمل جديد

2 مشترك

أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة***

*HMR*LOVER*
    *HMR*LOVER*
    Admin

بطاقة الشخصية
    نبذة :

أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Empty أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة***

مُساهمة من طرف *HMR*LOVER* الجمعة مارس 20, 2009 7:04 pm

أرجوك.. لا تسألني من أنا..
    ]
    بقلم أ.احمد البحيري

أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** 3

بسم الله الرحمن الرحيم..
    و الصلاة السلام على أشرف الأنبياء و المرسلين..
    اللهم افتح علينا حكمتك و انشر علينا رحمتك يا ذا الجلال و الإكرام..
    و صل اللهم و سلم على حبيبنا و نبينا محمد أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Salla-y و على آله و صحبه أجمعين..

ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم..

أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** 29[

تخيل انك صحيت في يوم من الأيام لقيت نفسك في أرض غريبة.. كلها عمالقة.. أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Mpr0000
    الواحد فيهم قد عمارة 50 دور.. و انت قزم صغير... ضئيل.. عقلة الصباع..
    و تخيل احساسك.. هاتكون ايه؟.. مرعوب.. أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Sofa

تخيل أصوات العمالقة دول.. هاتبقى عاملة ازاي.. عالية قد ايه.. صاخبة قد ايه؟
    و تخيل احساسك و انت حاسس انك بتغرق وسطهم
    و تمر عليك الأيام.. بدأت تتعود شوية على الوضع..
    و مع الوقت.. لقيت واحد من العمالقة دول.. مهتم بيك .. بيحسن اليك.. بيحميك أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Bath .. احم.. قصدي بيحميكأرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Knight

و تخيل انه فجأة في يوم من الأيام بعد ما وثقت فيه و حسيت بالأمان تجاهه قلب عليك .. قسى عليك.. زعقلك.. هددك. آذاك..أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Cry
    ازاي هاتشعر بالأمن تاني في عالم زي ده؟؟ حاسس بالضياع

أكيد العالم ده ماشي بنظام و قانون.. بس ايه هو؟.. مش قادر اوصله.. مش قادر افهم
    و في يوم من الأيام.. فوجئت بأنك لقيت ناس تانيين زيك.. أقزام.. و عشت معاهم في العالم ده.. حسيت معاهم بالألفة و الأمان..
    و بدأت تتعلم منهم ازاي تعيش في العالم ده.. لأنهم اقدم منك فيه
    و مع الوقت.. بدأت تتعلم.. و بدأت خبرتك تزيد.. و بدأت تشق طريقك للحياة في العالم الغريب ده.. أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Mat

و مع الوقت.. فوجئت ان مع ازدياد خبرتك.. بدأ جسمك يكبر .. جايز لأنك بقيت بتاكل من الأكل اللي بياكل منه العمالقة.. و لأن خبرتك في الحياة زادت
    إلى أن ياتي يوم.. تفاجأ فيه ان ماعادش فيه عمالقة حواليك.. انت بقيت واحد منهم!!أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Yel
    و تمر الأيام

و في يوم من الأيام.. صحيت من النوم.. فوجئت جنبك بإنسان صغير جدا.. عقلة صباع... مرعوب.. أصله صحي من النوم لقى نفسه في أرض العمالقة أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Obm ..
    و لأنك مريت بالتجربة دي قبل كده.. بدأت تساعده.. و تعلمه.. ازاي يعيش في أرض العمالقة..
    و تستمر الحياة

يتبع

أرجو ثم أرجو رأيكم في الموضوع والرد عليه علشان الموضوع بجد مهم جدا ومفيد جدا وفيه معلومات حلوة جدا سأكملها وأكمل متابعتها بعد الرد وشكرا.....................(((يتبع)))
    farao Razz farao
    *HMR*LOVER*
    *HMR*LOVER*
    Admin

بطاقة الشخصية
    نبذة :

أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Empty ابدأ بنفسك

مُساهمة من طرف *HMR*LOVER* الخميس مارس 26, 2009 4:47 pm

ابدأ بنفسك

قبل ماتنجح في أي مجال من مجالات الحياة
    لازم تنتصر على نفسك الأول.. تنتصر في المعارك الداخلية اللي جواك الأول..
    كل التغيير في الدنيا.. يبدأ من عندك..أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Mog

حتى يغيروا ما بأنفسهم

كتير منا بيبص لنفسه في المراية.. و مش راضي عن نفسه..أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** 11azy
    بيقول لنفسه يا سلااام لو كنت كذا أو كذا..أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** W00t
    و مش واخد باله.. انه لو غير الأصل.. الصورة هاتتغير..أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** G
    مش واخد باله انه لو عاوز صورته في المراية تتغير.. فهو محتاج يغير نفسه
    و يقدر يغير نفسه
    و لكن للأسف.. ناس كتير في مأساة
    المأساة الحقيقية ..هي ان الإنسان مايتحركش و ياخد خطوة ايجابية في حياته
    حتى عشان يحقق أهم الأمور عنده في الحياة
    المأساة الحقيقية ..ان الإنسان مايستغلش الطاقات اللي انعم بها الله سبحانه و تعالى عليه..
    مايستغلهاش لأقصى طاقة.. و أقصى مدى
    عامل بالظبط زي واحد طويل.. لكنه ماشي مأتب...
    غير واحد طويل و ماشي فارد طوله بأقصى قدر يستطيعه

من الداخل إلى الخارج

طب عشان نتغير.. نبدأ منين؟؟؟
    بالتدريج
    احنا بنزحف قبل ما نتعلم المشي
    و بنتعلم الحساب قبل مانتعلم الجبر
    و قبل ما نصلح الناس من حوالينا.. محتاجين نصلح نفسنا الأول
    عاوز تغير حياتك؟؟
    ابدأ بنفسك.. مش بأهلك.. أو اصحابك.. أو أساتذتك
    كل التغيير يبدأ من عندك انت.. من الداخل.. الى الخارج.. و ليس العكس

[size=21]في يوم أحد الحكماء قال كلمة عجيبة قوي....قال

اقتباس
    لما كنت صغير..حر.. طليق.. مافيش عليا مسئوليات.. ماكانش لخيالي حدود
    حلمت اني اغير العالم.. حلمت اني أغير الوجود
    و لما كبرت.. و زادت خبرتي.. و زاد علمي
    لقيت اني مش قادر اغير العالم
    فقررت أصغر حلمي شوية.. و اكتفي باني أغير بلدي بس
    لكن لقيت اني برضه مش قادر اغير بلدي
    و لما دخلت مرحلة الكهولة
    قررت في محاولة أخيرة يائسة.. اني أكتفي بإني أغير عائلتي.. و الناس القريبين مني
    و لكن للأسف.. برضه فشلت في ده
    و مرت بي الأيام
    و انا دلوقت على فراش الموت
    و أدركت لأول مرة في حياتي.. اني لو كنت غيرت نفسي الأول.. يمكن كنت قدرت أغير عائلتي لأني كنت هابقى قدوة و مثل ليهم
    و بتشجيعهم و دعمهم ليا و وقفتهم جنبي.. يمكن كنت قدرت أغير أحوال وطني للأحسن
    و مين عارف.. يمكن كنت قدرت أغير العالم كله..

]>> يتبع

أرجو ثم أرجو رأيكم في الموضوع والرد عليه علشان الموضوع بجد مهم جدا ومفيد جدا وفيه معلومات حلوة جدا سأكملها وأكمل متابعتها بعد الرد وشكرا.....................(((يتبع)))
    farao Razz farao

عدل سابقا من قبل *HMR*LOVER* في الأحد مارس 29, 2009 1:49 am عدل 1 مرات
    ZAGA10
    ZAGA10

بطاقة الشخصية
    نبذة :

أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Empty رد: أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة***

مُساهمة من طرف ZAGA10 الجمعة مارس 27, 2009 1:43 pm

بجد الموضوع فعلا حلو قوى ومهم جدااااااااااااااااااااااا................ وبعدين فعلا مين فينا يقدر يقول هو مين ولاهو ايه .... وطول ما انت عايش فى مجتمع مبتنفعوش ولا بتعمل فيه حاجة جديدة يبقى انت عالة على المجتمع........ وطبعا مفيش نقاش اننا لو عايزين نتغير منبصش لحد وملناش دعوة بحد نبدأ بنفسنا وبعدين الناس اما هيشفوك سعيد ومبسوط وانسان ناجح هيسألوا ويجتهدوا وبالتالى لحد ما نوصل لأرقى حال وخاصة اننا مجتمع شرقى اسلامى فعلا احنا مستنين أى فرصة علشان نثبت للكل اننا أنجح وأسعد وأقوى باسلامنا وعلمنا ورقينا......
    وبعدين الوقت ده احنا محتاجين شعار.......(احنا مش محتاجين ثورة للتغيير أنا هبدأ بنفسى وأكون قدوة للاخرين)
    جزاك الله كل خير على الموضوع الحلو ده........ فى انتظار المزيد......... سلااااااااااااااااااااام cheers cheers cheers
    *HMR*LOVER*
    *HMR*LOVER*
    Admin

بطاقة الشخصية
    نبذة :

أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Empty قوة غسيل المخ

مُساهمة من طرف *HMR*LOVER* الأحد مارس 29, 2009 1:25 am

أولا جزاك الله كل الخير على المرور والتعليق وأرجو أن يكون هذا الموضوع فعلا مفيد للجميع وينال إعجابهم فهو بالنسبة لي مفيد جدا ومؤثر في حياتي لدرجة كبيرة والأن نكمل موضوعنا الشيق لمعرفة ألغاز وأحاجي الذات التي في حلها تجعل لنا قدرات تفوق أي تصور لنا في أن نمتلك ولو جزء صغير من هذه القدرات والأن نكمل الموضوع

]قوة غسيل المخ

أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** 19

في أواخر الخمسينات.. خلال الحرب الأهلية الكورية.. حصل شئ عجيب جدا..
    الكوريين قدروا يحولوا عدد مهول من الأسرى الأمريكيين الى الشيوعية.. و هو نظام معادي للنظام الأمريكي.. حولوا ولائهم من الولاء للنظام الأمريكي الى الولاء للنظام الشيوعي....
    ازاي تم ده؟؟ بالتعذيب؟؟ بالضغط؟؟
    أبدا..
    العجيب في الأمر.. ان الموضوع ده تم بأنهم ببساطة غيروا رؤية الجنود الأمريكيين لأنفسهم.. غيروا معتقداتهم الشخصية عن أنفسهم..
    لأن الكوريين كانوا عارفين كويس ان سلوك الإنسان نتيجة طبيعية لمعتقداته عن نفسه..
    هو بيتصرف حسب الشخصية اللي هو شايف نفسه فيها..
    حلقة مستمرة الدوران.. انا عندي صورة ذاتية.. أو معتقد عن نفسي.. أو الصورة اللي شايف بيها نفسي.. باترجمها الى سلوك.. و السلوك يطلع يؤكد صورتي الذاتية..حلقة مستمرة..
    الكوريين عملوا ايه بقى..اعترضوا دوران الحلقة دي..
    طبعا من الصعب جدا انك تعمل انقلاب في شخصية جنود دربوا على ان ماحدش يقدر يستخرج منهم أي معلومات نهائيا غير اسمهم و رتبتهم فقط.. و لكن الكوريين نجحوا في ده.. بأنهم عملوه خطوة.. بخطوة..
    كانوا بيستدرجوا السجناء لأنهم يقولوا جملة أو جملتين ضد النظام الأمريكي.. أو مع النظام الشيوعي.. جمل بسيطة مش مستفزة..
    زي مثلا :
    "النظام الأمريكي فيه بعض المشاكل"..
    أو
    "في الدول الشيوعية..معدل البطالة و الجريمة أقل بكثير من غيرها من الدول"..
    و بمجرد ما السجين تطلع منه جمل زي دي.. يسألوه انه يوضحلهم بالتفصيل أسباب للكلام اللي قاله ده.. أسباب لأن الحكومة الأمريكية عندها مشاكل.. أو لأن النظام الشيوعي عنده معدل اقل للبطالة و الجريمة..
    و بعدها يستنوا لما السجين يبقى متعب جدا و مرهق و منهار.. و يطلبوا منه يوقع على قائمة الأسباب اللي ذكرها..
    بعدها بيعملوا مجموعات نقاش للسجناء.. discussion groups.. كل سجين بيقرأ فيها قائمة الأسباب اللي ذكرها.. و بيتم اذاعة الحوار ده و بثه من خلال الراديو لكل الأسرى الأمريكيين.. و لكل القوات الأمريكية الموجودة في كوريا الجنوبية مع ذكر اسم السجين صاحب القائمة..
    و هنا تحصل الأزمة..
    كده السجين ظهر قدام الجميع في صورة الخائن.. و بدأ زملائه الأسرى يوبخوه..
    انت ايه اللي عملته ده.. و ازاي عملت كده؟؟أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Mad
    و طبعا هو ماعندوش اجابة.. لأنه مايقدرش يقول انهم عذبوه.. لأنه فعلا ماحدش عذبه ولا ضغط عليه.. القائمة هو اللي كتبها فعلا.. و هو اللي موقع عليها بكامل ارادته..
    فيبدأ هو نفسه يحتار.. ويسأل نفسه.. صحيح .. انا ليه عملت كده؟؟

أبحاث علم النفس أثبتت ان الإنسان مايقدرش يحتمل وجود اختلاف بين صورته الذاتية.. و بين سلوكه.. و ده اللي حصل مع السجين.. لأنه مايعرفش النقطة دي..
    السجين حس انه لازم يبرر الفعل اللي عمله ده لأنه حاسس بصراع بين سلوكه..
    وبين صورته الذاتية عن نفسه كأمريكي..
    فلما بيسأل نفسه.. ياترى الكلام اللي انا قلته ده حقيقي؟؟ يلاقي انه فعلا حقيقي.. فتبدأ صورته عن نفسه تتغير.. يبدأ يحس انه فعلا من جواه مقتنع و مؤيد للنظام الشيوعي.. وفي نفس الوقت.. كل السجناء زملاؤه بيعاملوه على انه خائن و مؤيد للنظام الشيوعي فبيؤكدوا الصورة دي في نفسه..
    يحصل ايه؟.. تكتمل الحلقة.. صورة ذاتية تؤدي الى السلوك.. و سلوك يؤدي الى صورة ذاتية..
    و بالتالي.. يبدأ عشان يحس بالتكامل بين صورته الذاتية الجديدة و تصرفاته.. يسعى لأنه يؤكدها عن طريق السلوك.. فيبدأ يتعاون مع النظام الشيوعي ضد النظام الأمريكي بكامل ارادته..اترسخت صورته الذاتية الجديدة و أصبحت حتى غير قابلة للنقاش .

يتبع >>
    farao Razz
    farao
    [/size]
    *HMR*LOVER*
    *HMR*LOVER*
    Admin

بطاقة الشخصية
    نبذة :

أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Empty كما أرى نفسي يراني الأخرين

مُساهمة من طرف *HMR*LOVER* الإثنين مارس 30, 2009 10:10 pm

كمان..الصورة اللي بتشوف بيها نفسك.. بتؤثر بشكل قوي جدا على الصورة اللي الناس بيشوفوك بيها..
    لأن الإنسان في حالة تواصل مستمر مع الناس سواء بالكلمة.. أو بالحركة..أو حتى بالنظرة .. و 90% من الرسائل اللي بيبثها الإنسان للناس حواليه هي رسائل لا شعورية.. احنا مش واعيين ليها و احنا بنرسلها للناس أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** To_pick_ones_nose2..
    و الناس بالتالي بتستجيب للرسائل دي سواء كانت عن طريق ايماءات الجسم.. أو نغمة الصوت.. أو الأحاسيس اللي بتبثها في الجو حواليك باستمرار.. كل انسان فينا محطة اذاعية شغالة ع الهوا 24 ساعة..

كلمة "آسف ماكنتش اقصد" أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Marsa50 .. كلمة بنسمعها كتير.. بتقول كلمة.. نيتك منها قد تكون خير.. و لكن الناس يفهموا منها معنى تاني تماما.. ليه؟؟ لأن زي ماقلنا.. الإرسال اللي انت بتبعته للناس حواليك مش كلام بس.. ده كلام و ايماءات و حركات و نغمة صوت و نظرات و مشاعر.. الخ..

والخلاصة هي..
    "اننا دايما بنعرف الناس اللي حوالينا ازاي يعاملونا.. بالطريقة اللي احنا بنعامل بيها نفسنا"..
    لو انت بتحترم نفسك.. و بتقدر نفسك.. و بتحسن معاملة نفسك..
    فانت بالتالي بتبعت رسائل للناس انهم يعاملوك بنفس الطريقة.. لأنك لن تقبل معاملة بأقل من المستوى ده..

و عشان تتضح الصورة أكتر..تخيل معايا واحد شغال جرسون في رستورانت كبير و فخم.. و جاله زبون بعد ما قدم له الأكل.. و اداله بقشيش ربع جنيه مثلا.. هايبقى موقفه ايه؟..
    هايطلع من جيبه 100 جنيه على الربع جنيه و يديهمله.. هايصعب عليه الزبون أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Smile..
    ده لو كان راجل ذوق يعني و ما لبسش الزبون طبق الشوربة في راسه..أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Chair

و تخيل واحد تاني.. شخص فقير جدا.. عايش في الشارع.. بقاله أيام ما أكلش..
    و مر عليه نفس الزبون اللي كان في المطعم بعد مالبس طبق الشوربة في راسه.. و اداله الربع جنيه في ايده..
    ايه احساس الشخص ده؟.. هايدعي للزبون ده للصبح..أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Clap

ايه الفرق بين الإتنين؟؟
    في الحالة الأولى ..
    الجارسون حاسس بقيمته.. حاسس انه غالي..
    و الحالة التانية..
    الشخص الفقير الشريد ده برضه حاسس بقيمته.. حاسس قد ايه هو صغير في الدنيا دي...
    احنا اللي بنعرف الناس ازاي يعاملونا..

ياترى انت حاسس بقيمتك؟.. حاسس انك غالي؟؟

شوف حبيبك النبي أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Salla-y و هو بياخد بإيد انسان.. يوريه طاقة النور اللي جواه...
    شخص بسيط من البادية.. كان إذا أتى الى المدينة لا بد يأتي بهدية للنبي أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Salla-y..
    هدية بسيطة من البادية..
    عارف زي حد من الأرياف يروح يزور حد قريبه في المدينة و ياخدله معاه بقى الفطير المشلتت و العسل و الحاجات اللي مش موجودة في المدينة؟..
    أهو زاهر كان بيعمل كده مع النبي أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Salla-y..
    و كان النبي أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Salla-y بيحبه جدا.. فكان هو كمان يديله هدية من المدينة و هو راجع لأهله في البادية..
    و كان يداعبه و يقول له " زاهرٌ باديتنا ونحن حاضروه.."زاهر كان دميم.. و هو كمان شايف نفسه دميم.
    . شايف انه صغير.. قليل وسط الناس حواليه..
    في يوم مر النبي أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Salla-y عليه و هو بيبيع متاعه في السوق.. فاحتضنه من خلفه. و هو مش شايفه.. ياااه يا رسول الله.. للدرجة دي التباسط و المداعبة مع الناس؟...
    فقال زاهر: "من هذا؟؟.. أرسلني..."
    مين ده؟.. سيبني باقولك..
    فالتفت فوجد النبي أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Salla-y..
    فجعل النبي أرجوك لا تسألني من أنا***غاية في الأهمية والفائدة*** Salla-y يمسك بيده و يبتسم و يقول:
    "من يشتري هذا العبد؟"..
    فقال له زاهر:
    "يا رسول الله.. إذاً تجدني كاسداً"
    .. ماحدش هايرضى يشتريني يا رسول الله..
    فنظر له النبي ( صلى الله عليه وسلم ) مبتسما.. ابتسامة حب.. و عطف.. و قال له:
    " و لكنك عند الله غالٍ"...
    انت غالي عند ربنا قوي يا زاهر..

يااااه..
    تخيل احساس زاهر ساعتها..
    انا؟.. أنا غالي عند ربنا؟.. دي عندي بالدنيا و ما فيها.. ماعادش يهمني حد..
    ماعادش يهمني حاجة في الدنيا.. مادام ربنا راضي عني..

بتبع >>

مواضيع مماثلة

-

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مارس 28, 2024 6:15 pm